Dela |
RSS-feed 2 inlägg / 405 visningar

Hur tror du Helsingborgs kulturliv ser ut 2035?

Skapa nytt inlägg
  • 2012-01-04 15:16

I samband med Kulturspaning 2035 vore det kul att höra vad du tror om kulturens framtid i Helsingborg. Själv hoppas jag på att gränserna mellan vad som är och inte är kultur har suddats ut och att det mer handlar om spännande, intressanta och kreativa saker. Och att det finns överallt i samhället.

De större kulturplatsernas uppgift blir att skapa samanhang, erbjuda verktyg och en chans att träffa andra som gillar kul och kreativa grejer. Inte så stor skillnad från idag kanske, bara mer, öppnare och mer mer mer. Tja, det tycker jag i alla fall. Vad tycker du?

• 2012-01-05 13:31

Hallå alla!

Jag vill börja med att skriva att jag i mångt och mycket håller med föregående skribent. Men nu ska jag inte rida på den kulturtantsvågen utan dela med mig om vad jag tycker.

Två punkter:

* Jag hoppas att de redan befintliga, starka, kulturinstitutionerna öppnas upp ännu mer för de fria kulturutövarna och att det blir uppskattat.

* Jag ser inga gränser mellan finkultur och populärkultur. Kultur är något för alla, något som inte utesluter eller skapar grupperingar. Min dröm är att underground rock skall få större utrymme på Dunkers, att den konstnärsintresserade intar Olympia under matchdag och att nästa kungliga kosntutställning är på grönsakstorget på söder!

Kultur är kul, vill ha mer mer mer...